Odpowietrzanie hamulców SHIMANO
Zapowietrzony układ hamulcowy
Układ hamulcowy jest zapowietrzony gdy klamka badanego hamulca jest bardzo miękka. W niektórych przypadkach wymaga długiego „pompowania” by tłoczki w ogóle mogły rozpocząć pracę. Konsekwencji tego stanu rzeczy nikomu nie trzeba opisywać. Zwyczajnie nie zdążymy skutecznie zahamować w sytuacjach awaryjnych.
Kiedy wymieniać olej?
Sama wymiana oleju powinna odbywać się wtedy, gdy jego kolor zdecydowanie zmieni swój odcień na ciemniejszy. Olej mineralny będzie zmieniał kolor z jasno czerwonego na ciemno szary.
Zazwyczaj olej wymieniamy raz do roku, chyba że jeździmy zdecydowanie częściej i intensywniej, wtedy trzeba ten fakt uwzględnić. Wysokie temperatury układu będą przyspieszały konieczność wymiany oleju.
Na czym polega odpowietrzanie hamulca hydraulicznego?
Polega na pozbyciu się pęcherzyków powietrza z układu. Tutaj bardzo pomocna będzie nam grawitacja. Powietrze jest lżejsze, więc pęcherzyki będą uciekały nam do góry układu, gdzie jest odpowiedni otwór w klamce.
Do odpowietrzania hamulców Shimano będziemy potrzebować następujące rzeczy:
-
strzykawki (zamiast jednej ze strzykawek zestaw PRO zawiera oryginalny lejek Shimano)
-
wężyki
-
olej mineralny
-
końcówki – adaptery
-
rękawiczki
-
woreczek z opaską uciskową
To wszystko otrzymasz w zestawie do odpowietrzania hamulców 4YourBike.
Ponad to potrzebujesz:
-
klucze imbusowe 2.5,4 i 5mm
-
blokadę tłoczków
-
klucz płaski 7mm
-
papierowy ręcznik
Procedura odpowietrzania układu hamulcowego
-
Przygotowanie roweru. Ściągamy koło, usuwamy klocki z zacisku i blokujemy tłoczki.
-
Złóż zestaw do odpowietrzania wg instrukcji producenta
-
Ustaw dźwignię hamulca tak by była ona równolegle do podłoża. Odkręć śrubę w klamce i wkręć w jej miejsce strzykawkę z założonym adapterem, bądź też specjalny lejek shimano.
-
Napełnij drugą strzykawkę świeżym olejem mineralnym i załóż jej wężyk z uszczelką zaciskową na śrubę (odkręcana płaskim kluczem) przy zacisku. Odkręć lekko śrubę i zacznij z wyczuciem wciskać olej.
Na górze w strzykawce (lejku) zacznie pojawiać się stary olej. Będziesz mógł ocenić jakie kroki podjąć dalej.
Jeśli olej będzie brudny (ciemny) należałoby go wymienić całkowicie. Jeśli nie będzie mocno wyeksploatowany, to wciskamy świezy olej do czasu aż przestaną ulatniać się bąbelki powietrza.
-
Kiedy bąbelki powietrza przestaną się wydostawać, tymczasowo dokręcamy śrubę odpowietrzającą (zacisk). Nie naciskamy dźwigni.
-
Załóż klucz płaski 7mm na śrubę odpowietrzającą (w nowszych modelach odkręca się kluczem imbusowym) i przymocuj wężyk z woreczkiem. (przełóż tulejkę zaciskową z krótszego wężyka zestawu).
-
Poluzuj śrubę odpowietrzającą. Po chwili olej wraz z powietrzem powinien wydostawać się z układu. Możesz wspomóc wydobywanie się powietrza z układu przez obstukiwanie przewodu i zacisku. W tym samym czasie poziom oleju w strzykawce (lejku) u góry będzie spadał. Kontroluj jego stan i dolewaj jeśli będzie to konieczne.
-
Kiedy powietrze przestanie się wydobywać z układu, dokręć na chwile śrubę odpowietrzającą.
-
Przy wciśniętej dźwigni hamulca, szybko otwórz i i zamknij śrubę odpowietrzającą – tak przez pół sekundy. Czynność powtórzy 2-3 razy.
-
Wciśnij dźwignię hamulca kilkukrotnie tak aby z klamki wydostały się ostatnie pęcherzyki powietrza do strzykawki (lejka). Gdy nie będą się już wydostawały, wcisnij klamkę tak mocno jak możesz. Powinna ona być już tak sztywna jak w prawidłowo działającym hamulcu. Jeśli tak nie jest to przechylasz klamkę do tyłu o 30 stopni i powtarzasz czynności z tego punktu.
Hamulec masz już odpowietrzony.
Ostrożnie zdemontuj strzykawkę (lejek). Wcześniej opróżnij ją z oleju, nie zasysają go z klamki. Wkręć śrubę odpowietrzającą. Ściągnij blokadę tłoczków. Załóż koło i przetestuj działanie hamulców zanim wyruszysz w drogę!