Klocki hamulcowe SHIMANO do tarczówek

W tym wpisie przybliżę charakterystykę wszystkich podstawowych typów klocków Shimano jakie są dostępne na rynku. Od klocków podstawowych i najbardziej popularnych czyli Shimano B01S, do tych z radiatorami jak chociażby H03C.

Na pierwszy rzut oka mamy spory wybór wśród klocków Shimano, jednak przy baczniejszym wejrzeniu zawęża się do kilku podstawowych modeli.

MTB

zaciski dwutłoczkowe – najpopularniejsze obecnie to: B01S i G04S

  • gdzie B01S to hamulce z niższych grup (do DEORE)
  • G04 to hamulce wyższych grup (starsze modele to klocki M06) – J04 wariant z radiatorem

zaciski czterotłoczkowe – 

D02S i jego warianty z radiatorami H03S i H01A

SZOSA

  • to jeden typ klocka K03 w kilku wariantach, w tym L04 wersja z radiatorem

 

Bardziej szczegółowy opis klocków dostępnych na rynku, wraz z ich wariantami znajdziesz poniżej.

Klocki Shimano B01S (inny wariant to M05)

Kompatybilne hamulce:

BR-C501, BR-M575, BR-M525, BR-M495, BR-M486, BR-M485, BR-M475, BR-M465, BR-M447, BR-M446, BR-M445, BR-M416, BR-M416A, BR-M415, BR-M4050, BR-M3050, BR-M395, BR-M375, BR-M365, BR-M355, BR-M315, BR-T675, BR-T615, BR-TX805, BR-MT500, BR-MT400, BR-MT200, BR-UR300.

  • okładzina żywiczna (RESIN)
  • przeznaczenie jazda rekreacyjna – dlatego klocki te są stosowane w hamulcach do grupy DEORE. Nie oznacza, to automatycznie, że na Shimano Deore nie można startować w zawodach rowerowych, bo oczywiście można. Jednakże, producent do takich aktywności wyznaczył inne swoje produkty, które będą bardziej trwałe, odporniejsze na trudne warunki oraz większe siły charakteryzujące użytek sportowy.

M05 – to także klocek z okładziną żywiczną. Sprzedawany bez pinu mocującego. Bez zawartości opiłków metalu.

okładzina żywiczna klocka hamulcowego

Klocki Shimano A01S, M06, M07Ti

Model klocków kompatybilny z zaciskami hamulcowymi:

    BR-M975, BR-M966, BR-M965, BR-M800, BR-M775, BR-M765, BR-M665, BR-M601, BR-M596, BR-M595, BR-M585, BR-M545, BR-M535, BR-R505, BR-S501, BR-S500, BR-T665, BR-T605, BR-M776

A01S – to okładzina żywiczna (w sklepie 24bike.pl dostępny zamiennik marki CLARKS o symbolu VRX824)

M06 – metaliczna

M07Ti – okładzina żywiczna na tytanowej podstawie.

 

Klocki Shimano G04S, G03S wcześniejsze G02S, G03A oraz G04Ti

kompatybilne z zaciskami; BR-M9000, BR-M9020, BR-M987, BR-M985, BR-M8100, BR-M8000, BR-M785, BR-M7100, BR-M7000, BR-M675, BR-M666, BR-M6000, BR-M615, BR-S7000, BR-S700, BR-CX77, BR-RS785, BR-R785, BR-R517, BR-R317

Jak widać na załączonym u góry obrazku. Wersja G04S to klocek metaliczny, a G03S żywiczny – poprawiona okładzina w stosunku do G02S.  Oba klocki są na stalowej podstawie.  Wersje z K04Ti i K02Ti to ich odpowiedniki na tytanowych podstawach. Z kolei G03A to okładzina żywiczna na aluminiowej podstawie.

02 i 03 – to oznaczenia okładziny żywicznej, gdzie 03 to poprawiona receptura stosowana w nowszych klockach

 

Wersje z radiatorem do tych modeli hamulców mają symbole J04C i J02A

 

 

Klocki Shimano K03S ( wcześniej K02S) i K04S oraz K04Ti i K03Ti

klocki do grup szosowych hamulców tarczowych, modeli jak poniżej:

BR-M9100, BR-R9170, BR-R8070, BR-R7070, BR-4770, BR-RS805, BR-RS505, BR-RS405, BR-RS305, BR-U5000, BR-RX810, BR-RX400

Wersje klocków z radiatorem do tych hamulców to L04C i L02A.

 

 

Różnice pomiędzy klockami G04S, a K04S

Na grafice od Shimano klocki wyglądają identycznie. Nic bardziej mylnego. Klocek do hamulców z grup MTB (G04S i inne z rodziny G oraz J) jest klockiem szerszym, z kolei klocek K04S jest węższy.

Dokładne wymiary:

G04S – szerokość: 32mm, wysokość: 16mm, wysokość do środka otworu: 26mm

K04S – wysokość:

 

Klocki Shimano D02S i D01S (grupa Zee i Saint) do zacisków czterotłoczkowych.

kompatybilne modele: M640 Zee, MT420,MT520, M7120, M8020, M8120, M820, M810

Wersje H03 i H01A (H02A) posiadają specjalny radiator ułatwiający rozpraszanie ciepła poza okładzinę.

ICE TECHNOLOGY

czyli technologia Shimano do chłodzenia klocków przez zastosowanie specjalnej aluminiowej płytki do której przytwierdzony jest klocek.

Szybsze rozproszenie ciepła poprawia parametry hamowania zwłaszcza na długich zjazdach, pozwalając dłużej utrzymać optymalną temperaturę okładziny. Zapobiega to efektowi faddingu, czyli przegrzewania się tarcz hamulcowych, co w konsekwencji prowadzi do drastycznego spadku skuteczności hamowania.