Czym jest ICE TECHNOLOGIES od Shimano

Nie każdy wie, że ICE Technologies od Shimano to nie jedynie radiator przy klocku ale także inne patenty, które w sumie dają znaczną poprawę efektywność hamowania podczas bardziej wymagających rowerowych wypadów. Najważniejszym zadaniem tej innowacji od Shimano jest obniżenie temperatury układu hamulcowego podczas dłuższych zjazdów lub krótkich częstych dohamowań (jazda typowa dla XC).

Shimano do tematu podeszło bardzo kompleksowo i jak wcześniej wspomniałem, ICE Technologies to nie tylko sam radiator przy klockach ale także inne składowe.

Tarcze hamulcowe ICE Tech oraz technologia FREEZA

Pomiędzy warstwami ciernymi ze stali nierdzewnej umieszczona jest warstwa aluminium. W przypadku tarcz z technologią FREEZA (SM-RT99/SM-RT900/SM-RT800), aluminiowa warstwa wystaje poza obręb powierzchni ciernej i dodatkowo otrzymuje profil ułatwiający jej chłodzenie. Nie wszystkie tarcze ICE Tech mają tą technologię.

Takie rozwiązanie sprawia, że sama tarcza nagrzewa się znacznie wolniej od standardowych jednolitych tarcz.

Wiele osób może zauważyć, że przez takie rozwiązanie znacząco spada grubość powierzchni ciernej, co może przekładać się na mniejszą żywotność tarczy.  Jednak, uzyskany efekt chłodzenia znacząco poprawia ten parametr i rekompensuje cieńszą warstwę stali.

Według danych z testów Shimano, temperatura powierzchni ciernej przy zastosowaniu ICE Technology spada z 400C na 300C, a to poprawa rzędu 25%.

To przekłada się na znaczącą poprawę trwałości.

 

 

 

Tarcza Shimano SM-RT9000 z technologią FREEZA

Sprawdź jakie tarcze Shimano są dostępne w sklepie 24Bike.pl

 

Klocki hamulcowe ze specjalnym radiatorem

Kolejnym ciekawym elementem systemu, a na pewno najbardziej rzucającym się w oczy, są klocki hamulcowe. Specjalne aluminiowe ożebrowanie ma jedno zadanie – odprowadzenie nadmiaru ciepła. Jak widać wszystko tutaj sprowadza się do eliminowania zbyt wysokiej temperatury.

Warto więc wspomnieć dlaczego jest to tak ważne. Im dłużej układ hamujący zachowa optymalną temperaturę, tym dłużej będziemy cieszyć się dużą siłą hamowania. Zbyt rozgrzane tarcze i klocki doprowadzą do efektu tzw. „faddingu”. W ekstremalnych sytuacjach do utraty hamulców, co może skończyć się wypadkiem.

Klocki pod radiator mają węższą podstawę (1mm). Sama okładzina cierna ma standardowe 2mm grubości.

 

Zacisk hamulca

Zmiana w zaciskach to głównie większe tłoczki wykonane z ceramiki. Tłoczki ICE TECHNOLOGIES zapewniające optymalną masę, wysoką sztywność i rozpraszanie ciepła. Dzięki wykorzystaniu ceramiki ciepło z zacisku jest jeszcze szybciej rozpraszane.

 

Przewód hamulcowy

Przewód hamulcowy SM-BH90-SBLS typu banjo ma specjalne zakończenie, które dodatkowo wychładza miejsce styku z zaciskiem. Dzięki temu rozgrzany zacisk nie nagrzewa w takim stopniu oleju w przewodzie.

 

Dla kogo ICE TECHNOLOGIES?

Na pewno dla tych którzy zamierzają INTENSYWNIE korzystać z hamulców w swoim rowerze:

  • jazda sportowa – zwłaszcza w górach lub intensywnych wyścigach XC
  • w rowerach elektrycznych – gdzie spora moc i masa wymagają

 

wpis powstał na podstawie zdjęć i informacji Shimano: https://bike.shimano.com/pl-PL/technologies/component/details/ice-technologies.html

Dowiedz się więcej: