Wymiana klocków w hamulcach tarczowych

Wymiana klocków w hamulcach tarczowych jest czynnością dość prostą o ile dostosujemy się do kilku podstawowych zasad.
Zaczynamy od miejsca kiedy mamy już ściągnięte koło, więc w zacisku nie ma tarczy.

Krok 1. Ściągnięcie zawleczki (pierścienia zabezpieczającego) ze śruby lub przetyczki klocków. (o ile hamulec je posiada)

Wskazówka: warto mieć ten pierścień na śrubie lub w inny sposób zabezpieczyć ją przed odkręceniem i wysunięciem z zacisku hamulca. Sama śruba może się odkręcić w czasie jazdy, co doprowadzi do przesuwania się klocków w zacisku, a nawet do ich wypadnięcia.

Krok 2. Wyciągnięcie przetyczki, wykręcenie śruby.

Krok 3. Wysunięcie klocków. W większości hamulców jest to czynność banalna.

To o czym należy teraz pamiętać: nie naciskamy klamki hamulca.
Hamulec bez mocowania klocków na śrubę to między innymi model Hayes HFX. Klocki zakleszczają się w takim zacisku dzięki drucianym zaczępą chwytającym bolec wystający z tłoczka.
rys. Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego

Krok 4. Rozpychanie tłoczków.

Z reguły wymieniamy klocki zużyte, a to oznacza, że tłoczki będą wystawały z zacisku na te kilka minimetrów z każdej ze stron. Uniemożliwi to umieszczenie nowych klocków i tarcz w zacisku.
Trzeba tłoczki rozepchnąć. Do tego celu jest specjalne narzędzie ale można też wspomagać się innymi, w miarę możliwości. Dość często przydatne mogą być dobrej jakości łyżki do wymiany opon.
Uwaga na wszelkiego typu śrubokręty (zwłaszcza gwiazdkowe) którymi możemy uszkodzić tłok.
Czynność rozpychania klocków może przysporzyć trochę kłopotów. Jeśli jednak masz z nią większy problem, to będziesz musiał przeprowadzić odpowietrzenie hamulca.
Ryzykowny trik: W niektórych hamulcach można umiejętnie poluzować śrubę odpowietrzającą w klamce i wtedy z wyczuciem rozpychać oporne tłoczki. Istnieje ryzyko wycieku i poważniejszego zapowietrzenia układu hamulcowego.

Krok 5. Założenie nowych klocków.

Wsuwamy nowe klocki, zakładamy śrubę (wsuwkę) i zakładając koło sprawdzamy czy jest wystarczająco miejsca na tarczę. Nie naciskamy na klamkę hamulca. Wcześniej warto ocenić ułożenie zacisku i ewentualne jego wyregulowanie. Jeśli tarcza układa się między klockami nierównomiernie, to przystępujemy do regulacji ustawienia zacisku hamulca.

Regulacja ustawienia zacisku

  1. Luzujemy śruby mocujące zacisk tak by mógł się on poruszać ale nie odkręcamy ich zbyt mocno.
  2. Zaciskamy klamkę hamulca. Czasem klamka będzie za pierwszym razem dość miękka. Zaciśnij kilka razy i zatrzymaj w pozycji ściśniętej (najlepiej złapać trytytką).
  3. Powoli skręć śruby zacisku zwracając uwagę na to, by zacisk się nie przemieszczał. Jeżeli zacisk się przemieszcza, przeczyść śruby, podkładki i miejsce montażu. Zwróć też uwagę na przewód hamulca, który może utrudniać tą czynność.
  4. Odblokuj klamkę. Tłoczki powinny odbić i normalnie działać. Jeśli słyszysz ocieranie tarczy, to oceń czy nie jest ona wykrzywiona. Tarcze można naprostować. Do tego celu służy specjalne narzędzie.