Nowa 12 biegowa grupa Shimano XTR M9100 nadal niekompletna

Nadal przeciąga się wejście do produkcji pełnej 12 biegowej grupy Shimano XTR M9100. Grupa została zaprezentowana w maju 2018 roku, lecz nadal nie trafiła do sklepów w komplecie. Mike Kazimer z PinkBike donosi, że Shimano nie będzie w stanie wypuścić grupy w takim kształcie jak zapowiedziało.
Trochę kłóci się to z doniesieniami, że nowa grupa XTR była już testowana przez wybranych zawodników z Pucharu Świata i niektóre media.  Co więcej, wiele komponentów z tej grupy jest już dostępnych w sprzedaży i montowanych w rowerach jak chociażby w Cannondale’ach.
Wszystko wyjaśnia fakt, że Prosi i media używali wersji przedprodukcyjnej, a Cannondale wypuszcza rowery na niepełnej grupie XTR 9100. Brakuje w niej mechanizmu korbowego i piast – co akurat w przypadku tej marki ma swoje uzasadnienie.

Co wstrzymuje premierę pełnej grupy XTR M9100?

Po przeprojektowaniu łańcuch na 12 biegowy, bardzo istotnym stał się odpowiedni projekt mechanizmu korbowego. Toby Shingleton z australijskiego oddziału Shimano zauważył, że spore problemy z produkcją nowej korby mogą mieć związek z pożarem w fabryce Shimano w Osace. Problemy z produkcją dotknęły także nowe korby Dura-Ace i Ultegry.
W niedługim czasie ma się pojawić korba XTR MT900, która technicznie będzie miała wszystkie cechy M9100, jednak bez jej wykończenia na zewnątrz. Wygląda jak zupełnie czarna wersja M9100.
Bardziej znaczącą kwestią będzie jednak rezygnacja z piast Scylence– przynajmniej na razie. Nowe ciche rozwiązanie od Shimano było jednym z ciekawszych innowacji w nowej grupie. Spekulowało się, że będzie niedługo dostępne w piastach Dura-Ace.
Na chwilę obecną, Shimano planuje wypuścić piasty XTR które używają dotychczasowego systemu Helical z małą modyfikacją.
To frustrująca sytuacja, kiedy nie jesteśmy w stanie wprowadzić do sprzedaży czegoś, co już reklamowaliśmy” – mówi Toby Shingleton. Australijski przedstawiciel Shimano wyjawił też, że sam używał przez rok prototypu piasty Scylence i nie było z nią żadnych problemów. Jest jednak jasne, że w Japonii produkt ten nie przeszedł pełnych testów jakościowych.
Na koniec, Shimano zrezygnowało też z wypuszczenia unikalnej wersji 11-biegowej dla grupy 12 biegowej. Oryginalny koncept zakładał 11 zębatek w zakresie 10-45T ze specjalną podkładką dla piast 12 biegowych.
Podczas gdy Shimano nie wywiązuje się ze swoich marketingowych wypowiedzi, marka SRAM coraz mocniej eksploruje rynek napędów 12 biegowych. Amerykanie wprowadzili już tańsze wersje GX i NX, co będzie miało wpływ na udział takich grup jak Shimano XT czy SLX w rynku.