Metody na piszczące hamulce
Wielu Klientów zwraca się z prośbą o polecenie klocków, które przestaną hałasować, czyli nie będą piszczeć podczas hamowania. Sama wymiana klocków może jednak nie pomóc na tą dolegliwość, przynajmniej nie trwale. Nie same klocki są przyczyną denerwujących odgłosów ale także inne okoliczności, które należy brać pod uwagę i eliminować.
Wymieniać klocki czy jeszcze je ratować?
Tu już wiele zależy od tego jaki jest to rodzaj okładziny. Jeśli okładzina żywiczna, to z reguły nie będzie ona głośna. Jeśli już doszło do tego, że hamulec wyje na takich klockach, to dzieje się coś niedobrego. Najprawdopodobniej doszło do zabrudzenia czymś tłustym (może to być olej (przy smarowaniu łańcucha, lub wyciek z zacisku hamulca). Okładziny żywicznej nie uratujemy tak jak da się to zrobić z klockami metalicznymi. Żywica będzie pochłaniała substancje oleiste. Oprócz nieznośnych odgłosów znacząco spadnie też siła hamowania.
W przypadku klocków metalicznych możemy ratować sytuacje kilkoma metodami:
- Odtłuszczanie klocków i tarcz (nie zapomnij o tarczach) – preparatem do odtłuszczania najlepiej specjalnym do tarcz hamulcowych (są takie nie tylko rowerowe ale i do motorów czy samochodów)
- Ścieranie wierzchniej warstwy klocka papierem ściernym o bardzo wysokiej gramaturze.
- Wypalanie – chyba jeden z bardziej radykalnych środków i dość kontrowersyjny. Najlepiej palnikiem (opalarką), ale na forach rowerowych zdarzają się osoby, które zrobiły to w piekarniku. Po takiej procedurze klocek należy oczyścić. Nie próbuj tego z klockami żywicznymi.
Sprawdź ustawienie klocków względem tarczy
Odległość klocków od tarczy powinna taka sama, tak by po naciśnięciu klamki klocki ściskały tarczę bez wyginania jej w którąś ze stron.
Wyją gdy jest deszczowo (wilgotno)
Najprawdopodobniej posiadasz klocki metaliczne. One mogą hałasować w takich warunkach, zwłaszcza gdy tarcza i okładziny osiągną wyższą temperaturę. Wiele zależy tu już od samej jakości okładziny metalicznej.
Złe tarcze?
Słyszy się, że jakieś tarcze nie są kompatybilne z klockami, najczęściej chodzi o klocki metaliczne. Niektórzy też doszukują się przyczyny hałasu z tego powodu.
Na przykład Shimano posiada tarcze „Resin pads only„, czyli tylko pod klocki żywiczne. To ostrzeżenie producenta jest po to by tarcza działała optymalnie. Co pod tym pojęciem rozumiem:
- Hamowała z mocą przewidzianą przez producenta (klocki żywiczne nie wymagają nagrzewania do hamowania na 100% swoich możliwości )
- Nie osiągała zbyt wysokiej temperatury
- Nie ścierała się zbyt szybko
Tarcze Resin only, to zazwyczaj produkty niższej jakości lub tarcze bardzo odchudzone materiałowo.
Takie tarcze rzeczywiście będą miały problemy przy zastosowaniu ich do jazdy po górach z użyciem klocków metalicznych. Hamulce będą osiągały temperaturę niebezpieczną dla takich tarcz. Można tarcze „spalić” lub nawet odkształcić.
Na pewno dla klocków metalicznych bardziej odpowiednie są solidne tarcze, które dobrze odprowadzają ciepło – na przykład te na pająkach z nitami oddzielającymi część cierną od mocowania do piasty. (Tarcze hamulcowe dostępne w 24Bike.pl)
Myślę, że głośność z powodu niekompatybilności weźmie się z faktu szybszego przegrzewania się tarczy (resin pads only) przy zastosowaniu klocków metalicznych.
Cieknący zacisk hamulca
Jak już wspominałem odnośnie zabrudzenia. Przed wymianą klocków na nowe, należy wyczyścić tłoczki hamulca i sprawdzić czy nie ma przy nich wycieków oleju, który mógłby uszkodzić okładziny żywiczne.
Oczyszczenie tarcz hamulcowych
Przy okazji odtłuszczania klocków należy odtłuścić same tarcze preparatem do odtłuszczania. Matowienie tarcz papierem ściernym o bardzo drobnej gramaturze należałoby wykonać bardzo delikatnie.