Linki i pancerze – co powinieneś wiedzieć?

Linki hamulcowe, do przerzutek, linki dla Shimano czy Campagnolo, galwanizowane, ze stali nierdzewnej lub pokryte teflonem. Jest tego sporo i w tym wpisie postaram się trochę rozjaśnić sytuację. Powinieneś wiedzieć, że słabo działająca przerzutka (ciężka zmiana biegów), to przeważnie zasługa problemów z linką i pancerzem.

 

LINKI

Są dwa podstawowe rodzaje linek jeśli chodzi o przeznaczenie:

  • Do hamulców (średnica około 1.5-1.6mm) – te z kolei dzielą się w zależności od typu hamulca i producenta:
    • Do V-Brake (zdjęcie A)
    • Do szosy (średnica 1.1-1.2mm)
      • Shimano (zdjęcie B)
      • Campagnolo (zdjęcie C)
  • Do przerzutek
    • Standard Shimano (zdjęcie D)
    • Standard Campagnolo (zdjęcie E)


 

Na zdjęciach widać różnicę w zakończeniach poszczególnych linek. O ile linkę do przerzutek łatwo odróżnić od linki hamulcowej (jest cieńsza i ma małą główkę). To już trzeba zwrócić uwagę pomiędzy różnicami w standardach Shimano i Campagnolo. Włoskie końcówki są zazwyczaj mniejsze, co oznacza, że do nich mogą nie pasować standardy Shimano.

 

Najbardziej popularne wykończenia linek

  • Linka galwanizowana – pokryta warstwą cynku, najmniej odporna na warunki atmosferyczne.
  • Linka ze stali nierdzewnej – zapewnia znacznie dłuższą bezkorozyjną pracę od linki galwanizowanej.
  • Linka pokryta teflonem – zazwyczaj linka nierdzewna pokryta teflonem, który ma za zadanie płynną pracę linki w przewodzie (pancerzu) bez użycia żadnych dodatkowych olejów.

 

PANCERZE

Oczywiście rozróżniamy dwa główne modele pancerzy ze względu na przeznaczenie, czyli:

  • Pancerz hamulcowy (średnica zazwyczaj 5mm)
  • Pancerz do przerzutek (średnica zazwyczaj 4mm)

Pancerz hamulcowy – zbudowany jest na spiralnym drucie, zwiniętym na całej długości przewodu (zdjęcie 2A). Taka struktura kabla pozytywnie wpływa na moc oddawaną do hamulca po naciśnięciu klamki. Efekt sprężyny.

Taki efekt nie jest już wskazany przy precyzyjnej zmianie biegów, gdzie ruch manetki o 1 jednostkę powinien oznaczać ruch przerzutki o 1 jednostkę (jak to dzieje się w systemie 1:1 SRAM). To wymaga sztywnego przewodu, dlatego w pancerz do przerzutek powinien być zbudowany na strukturze prostych drutów (jak na obrazku 2B).

Różnego rodzaju linki i pancerze znajdziesz w naszym sklepie 24bike.pl w odpowiednim dziale. Link poniżej. Zapraszam 🙂

https://www.24bike.pl/sklep/czesci/linki-i-pancerze