Klocki metaliczne, żywiczne, czy półmetaliczne?
Na rynku dostępne są różne rodzaje klocków hamulcowych. Pomijając już sam fakt istnienia wielu marek, które nastawione są na produkcję zamienników, to możemy wyróżnić trzy typy okładzin hamulcowych:
-
metaliczne
-
żywiczne (zwane też organicznymi)
-
półmetaliczne
Typy te różnią się rodzajem materiału ciernego.
Klocki metaliczne
Jak sama nazwa wskazuje, głównym składnikiem okładziny są różnego rodzaju metale składające się na mieszankę cierną, a dokładny skład i proporcje są w zasadzie tajemnicą danego producenta.
Zalety klocków metalicznych:
-
wyższa odporność na temperaturę, a to przedkłada się na dwie cechy:
-
lepsza siła hamowania podczas długich zjazdów
-
większa trwałość okładziny
-
Wada klocków metalicznych:
-
potrzebują odpowiedniej temperatury do działania na optimum możliwości, co oznacza że na zimnych klockach nie zahamujemy tak skutecznie jak na rozgrzanych.
Klocki żywiczne
W ich przypadku również łatwo o wskazanie głównego składnika materiału ciernego. Jest nim żywica, bardzo często mieszana z opiłkami metalów, dla podniesienia parametrów ciernych i trwałości.
Zalety klocków żywicznych:
-
wysoka skuteczność hamowania bez konieczności rozgrzewania okładziny
-
niektórzy zawodnicy cenią te klocki za tzw. lepszą modulację – czyli czucie hamulca.
Wady:
-
niższa trwałość niż w przypadku klocków metalicznych
-
niższa odporność na wysokie temperatury, co przekłada się na:
-
niższą skuteczność hamowania na długich zjazdach
-
znacznie szybsze zużywanie w warunkach górskich i w deszczowo – błotnistych warunkach pogodowych.
-
Klocki półmetaliczne
Z reguły jest to mieszanka metalu z różnymi innymi materiałami w innych proporcjach jak w przypadku klocków metalicznych. W skład mieszanki ciernej wchodzi wtedy na przykład: kevlar, ceramika, żółta i czerwona miedź (przykład składu dla klocków Clarks VRS GOLD).
Zalety klocków półmetalicznych (tutaj w dużej mierze zależą od składu mieszanki). Z reguły producenci dążą do połączenia zalet klocków metalicznych i żywicznych tak, aby uzyskać:
-
wysoką skuteczność hamowania bez względu na temperaturę klocka
-
klocki działają wydajniej jak są zimne
-
wytrzymują więcej w wyższych temperaturach
-
-
wyższa trwałość – w stosunku do klocków żywicznych
-
bardzo dobra modulacja – lepsza jak w klockach metalicznych
Niektórzy producenci jako klocki półmetaliczne oznaczają klocki z okładziną żywiczną, które jakby nie patrzeć zawierają metal. Dlatego, wniosek jest dość prosty. Okładzina, okładzinie nie równa. Mamy różne zachowujące się klocki metaliczne, różne żywiczne, a w szczególności odmienne klocki półmetaliczne – w ich przypadku pole do popisu dla producentów jest znacznie większe.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę przy wyborze klocków?
Płytka nośna
Jest ta część klocka do której przytwierdzona jest okładzina cierna. Z reguły jest to płytka stalowa. W niektórych przypadkach aluminiowa, której zadaniem jest szybsze odprowadzanie ciepła.
Profil płytki (wszelkiego rodzaju wyżłobienia), który zadaniem również jest szybsze wychładzanie klocka.
Podsumowanie
Sporo było o zaletach i wadach poszczególnych typów klocków. Wszystko w zasadzie sprowadza się do odporności na temperaturę i siły ciernej danej okładziny.
Można by dzielić typy klocków na poszczególne rodzaje kolarskich aktywności. Jednak w wielu przypadkach zadecydują indywidualne preferencję użytkownika. Warto jednak trzymać się pewnych wytycznych, które często podają producenci na pudełkach swoich produktów, i tak:
-
Downhill, free ride, górskie MTB (wyścigi etapowe) – klocki metaliczne / półmetaliczne
-
wyścigi MTB XC – klocki półmetaliczne / metaliczne / żywiczne
-
spokojna jazda – klocki żywiczne
Patrz też:
Wymiana klocków w hamulcach tarczowych
opracowanie: 24Bike.pl