Jak wysyłamy paczki? – nasze doświadczenia z firmami kurierskimi

Z jednej strony czas wysyłki jest dla Klientów jednym z istotniejszych czynników przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Z drugiej, spora liczba sklepów rowerowych zawaliła ten aspekt obsługi i wysyła paczki ze sporym opóźnieniem – zwłaszcza na początku szczytu sezonu (kwiecień / maj). Szybka wysyłka miała być priorytetem w 24Bike.pl i dlatego dokładam wszelkich starań by tak było.

 

Czas nadania

Praktycznie wszystkie paczki wychodzą tego samego dnia kiedy został dokonany zakup. Oczywiście jest pewna godzina, której nie można przekroczyć i na chwilę obecną jest to 16:00.

 

Zdarzają się bardzo sporadyczne wypadki (około 1% zamówień), kiedy paczka nie wyjdzie na czas i związane są z chwilowym brakiem towaru. Nie sprzedajemy towaru, którego nie mamy na stanie ale zdarzają się różne sytuacje losowe:

  • duży zakup, który wyczyszcza stan, nie zamykając przy tym oferty (dotyczy to głównie platform sprzedażowych jak Allegro)
  • spóźnienie kuriera, który tego dnia miał dowieźć towar
  • Błąd w stanie magazynowym

Jeśli już taka sytuacja się zdarzy, to staram się na następny dzień mieć zamówiony towar. W przypadku trochę dłuższego czasu oczekiwania, Klient jest o tym fakcie informowany.

 

Nadawanie w oddziałach, a nie czekanie na odbiór

Obecnie miesięcznie realizuję około 400-800 przesyłek w zależności od okresu. Wszystkie nadania idą przez oddziały kurierów zlokalizowane w Legnicy. DPD z oddziału terenowego. InPost z oddziału głównego oraz przesyłki pocztowe z Poczty Głównej.

Dowiezienie przesyłki na miejsce daje praktycznie pewność, że wyjdzie ona z oddziału jeszcze tego samego dnia. Z mojego doświadczenia wynika, że DPD i inPost wywiązują się z tego zadania w 99%. W przypadku Poczty Polskiej, przesyłki trzeba dowieźć do 14:30, a to już trochę mija się z celem.

Nadanie w oddziale eliminuje też sytuacje, kiedy kurier odbierający towar nie zjawia się danego dnia w firmie. Wielu właścicieli sklepów internetowych (najczęściej tych mniejszych) narzeka na współpracę w tym zakresie.

Nadając w oddziale eliminujemy jeden przewóz przez kuriera, a co za tym idzie spada szansa, że paczka zostanie zgubiona lub zniszczona. Z reguły nadawane przez nas przesyłki to koperty (często w niewielkich rozmiarach) i łatwo o ich zgubienie.

 

Jak działają oddziały w Legnicy?

Jak dotąd nie miałem większych problemów z nadawaniem przesyłek oraz ich obsługą. Zazwyczaj wszystkie paczki wychodzą tego samego dnia (wyjątek Poczta – patrz wyżej). Naprawdę rzadkością jest też reklamacja. W tym roku trafiła się bodajże jedna (odpukać).

Mam różne doświadczenia z kurierami b2c i b2b. Wynika z nich dość jasno, że wiele zależy od samych ludzi (kierowców i obsługi punktów), a nie tylko od samych procedur jakie panują w danej firmie.

 

Jak czas wysyłki oceniają nasi Klienci?

Pod tym względem praktycznie nie było zastrzeżeń ze strony Kupujących. Na Allegro główny atut jaki przewija się w komentarzach, to właśnie „ekspresowa dostawa”.

Mam nadzieję, że dalszy wzrost firmy nie zaszkodzi tej opinii. Z doświadczenia wiem jak wiele mały sklepów nie podołało temu wyzwaniu i mam ten fakt na uwadze.